måndag 15 december 2008

Rensa i röran

Jag inser att min dagliga frustration över överflödet prylar i hemmet har en direkt koppling till kaoset inuti. Att rensa hemmet är att rensa själen, göra sig fri från det förflutna. Tyvärr går det väldigt sakta att bli av med skräpet, eftersom man nuförtiden lätt kan tjäna en hacka på gamla avlagda kläder, LP-skivor, leksaker och samlingar. Då krävs enormt mycket mer tid och energi än att köra grejerna till Second Hand, eftersom man ska fota, bildbehandla, bestämma pris, kolla frakt, komponera en lockande beskrivning...


Idag har jag dock äntligen fattat mod att ta farväl av min gamla hotelltvålsamling. 117 oanvända godbitar i plastaskar från Scandic, Silja Line, Hotell Skogshöjd, Best Western, Motel 8...tre kilo lättare blir mitt bagage när (eller om) nån annan stackare nappar på auktionsutropet 1 krona på Tradera.

Höjden av min ineffektivitet när det gäller rensning är skrattretande. Jag häller ihop innehållet ur gamla förpackningar med de nya så att jag kan göra mig av med en av dem. Jag bestämmer mig för att läsa alla olästa pocketböcker så att de sedan kan gå till Myrorna. Jag researchar LP för LP hur många kronor man kan tänkas få per skiva vid en eventuell försäljning. Oftast slutar det bara med en omplacering av grejer utan att jag egentligen gör mig av med nånting.

Tänk om jag skulle sätta upp lite mål och riktlinjer som är mer nåbara än "ett friktionsfritt hem som inte kluttras ned av ett känslomässigt prylbagage". Till exempel att jag ska göra mig av med en sak om dagen. En sak bör jag kunna välja, och det blir hela 365 prylar på ett år. Jag räknar tvålarna som dagens...

Inga kommentarer: