fredag 26 december 2008

Prylexplosion i julens efterdyningar

Redan innan jul bävade jag för alla nya prylar som skulle kräva utrymme i vår lilla lägenhet. Nu hänger bebiskläder ut genom proppfulla lådor, badrummet är fullt av nya mirakelprodukter som lovar evig skönhet och hallen är full av skor (vilket ju egentligen är ett drömscenario men blir till en stressfaktor i jakten på det prylfria hemmet). Vilken tur att syrran gav presentkort på en tuff rensningskonsultation, men jag är redan skitnervös...tänk om jag måste slänga min bok om franska verb, festklänningen från Zara som hängt oanvänd med lappen kvar i två år, eller det tomma fotoalbumet jag köpte '99 vars omslag blev förstört i solen...?! När jag tänker efter låter det ju helt sjukt att jag har kvar de här prylarna, men jag tror att jag behöver väldigt strikta riktlinjer för att se varför jag är redo att äntligen skänka bort till exempel min bruna nostalgimockajacka från '89.

Här sammanställer jag tips och tankar som kan underlätta en rensning. Fler inlägg med tips följer...

1. Häng alla galgar i garderoben bakofram. När du använt ett plagg vänder du på galgen. De kläder som fortfarande hänger på bakvända galgar efter ett halvår/år/två år går till klädinsamlingen.

2. Om det är svårt att göra en storrensning; gör dig av med en sak om dagen. En enda sak är lätt att hitta, men det blir ändå 365 prylar om året.

3. Ta med böcker och tidningar till väntrum där läsningen uppskattas, om det känns tokigt att slänga litteratur med rolig läsning.

4. Skaffa digitala versioner av kassettband och LP-skivor så kan du göra dig av med den tunga, skrymmande vinylsamlingen.

Inga kommentarer: